x tukar url

Sunday, June 9, 2013

Siapa Perompak Sebenar nya?pemikiran kreatif

Semasa rompakan di Guangzhou, China, perompak bank berteriak kepada semua orang di bank:

"Semua tiarap di lantai dan jangan melawan! Wang ini kepunyaan bank tapi nyawa anda adalah kepunyaan anda..."

Semua orang dalam bank pun ikut arahan perompak tanpa melawan dan senyap.

*Ini dipanggil "berfikir di luar kotak." -berfikir lain daripada yang lain!

Apabila seorang wanita bertiarap di atas meja dengan gaya yang menggoda, perompak menjerit kepadanya: "Tolong bersopan! Ini adalah rompakan, bukan cubaan merogol!"

*Ini dipanggil sebagai "Profesional." -Fokus hanya pada apa yang anda dilatih untuk melakukan!

Apabila perompak bank kembali ke rumah, perompak muda (kelulusan MBA) memberitahu kepada perompak yang lebih tua (lulus darjah 6 sahaja): "Taiko, mari kita kira berapa banyak duit kita dapat."

Perompak tua menyangkal dan berkata: "kau ni bodoh! Terdapat banyak wang, sampai bila baru kita habis kira ? Malam ni kita nonton berita di tv, pasti kita akan tahu jumlah rompakan dari berita tersebut."

*Ini dipanggil "Pengalaman." - Kini, pengalaman adalah lebih penting daripada sijil kertas!

Selepas perompak telah beredar, pengurus bank itu mengarahkan penyelia bank untuk memanggil polis dengan cepat. Tetapi penyelia berkata kepadanya: "Tunggu Mari kita ambil $ 10 juta daripada bank untuk diri kita dan tambah kepada $ 70 juta yang kita sudah gelapkan dari bank!".

*Ini dipanggil "inovatif." - Menukar keadaan tidak menguntungkan untuk keuntungan anda!

Penyelia berkata: "alang kah baiknya jika rompakan berlaku setiap bulan. Dapat juga kita gelapkan duit"

*Ini dipanggil "berpandangan jauh." -merancang masa depan selangkah lebih awal!

Keesokan harinya, berita TV melaporkan bahawa $ 100 juta telah diambil dari bank. Perompak mengira, mengira dan mengira berulang kali, tetapi mereka hanya boleh mengira $ 20 juta.

Perompak sangat marah dan mengadu: "Cilaka! Kita mempertaruhkan nyawa kita dan hanya mendapat $ 20 juta tapi Pengurus bank pula mengambil $ 80 juta dengan hanya petikan jarinya, nampaknya lebih baik menjadi orang pintar daripada menjadi pencuri."

*Ini dipanggil " Pengetahuan." -pengetahuan kunci kejayaan hidup!

Pengurus bank itu tersenyum dan gembira kerana kerugiannya dalam permainan pasaran saham kini sudah dilangsaikan oleh duit rompakan itu.

*Ini dipanggil "sambil menyelam minum air." - mempergunakan peluang yang ada untuk mencipta peluang yang lain!


Soalan : Siapa Perompak sebenar di sini ?

copy paste

Sunday, June 2, 2013

Berhati - hati lah Muslimah ku..

berhati2 wanita muslimah di luar
sana..taktik memikat yg biasa di gunakan..seseorang lelaki pic fb nya dengan memakai jubah serbe lengkap n beserban..or tiada pic di fb nya..memulakan dengn komen kata2 hikmah,hadith dalil..menasihati muslimah tersebut..kata2 pujangga dan sebagainya...kemudian menyakan kehendaknya ingin berkenalan.bertanya nama.belajar dimana..tinggal di mana dn sebgainya..

takut2 nanti terjadi kepada seorang sahabat apabila suami yg dinikahi nya rupenye penipu yg sudah menipu ramai popuan..termasuk dirinya entah ke berapa die dah kahwin..trgetnya wanita bertudung labuh or berniqab..die akan menceraikan isterinya tidak smpai 3 bulan kahwin or selepas di dapati isterinya dah mengandung dengan alasan isteri nya bukan lah wanita solehah yg ingin di cari..isterinya kemudian di cerai n ade yg ditinggalkan tanpa diberi kan nafkah..

Antara taktiknya:
seperi yg sy nyatakan diatas..
suaranya merdu dalam mengalunkan bacaan Al-Quran
Fasih hadith or dalil quran
ayat nya: " mahukah ukhti menjadi halal buat ana?"
ayat nya:" mahukah ukhti menjadi kekuatan dalam medan dakwah bersama ana?"
family nya juga dikatakan bersubahat dengannya.. so pastikan anda siasat latar belakang laki tersebut..bukan berserah sahaja cinta selepas nikah..

p/s: tidak ku faham golongn seperti ini..adakah mereka menggunakan agama untuk memikat wanita?jika berminat awat x terus jumpa walinya...or terus menyatakan hasratnya?husnuzon...

Moh Meriah kan Majlis Ilmu - Ustaz Kazim dan Imam Muda Jabbar


Monday, May 20, 2013

Puteri comei rakan sek ku..


Comei kan?? Nama puteri comei ni Imtiyaz..adik comei ni puteri sulung kepada kawan sekolah aku tau Nurul Atiqah bersama suami tercintanya..waa.. Atiqah ni baru berumor 21 tahun anak kepada ustazah aku Sek Ren Agama Masjid Muadz bin Jabal....mude kan?mmg sangat tabik lah muda2 dah ada cahaya mata yg comei ni..ni yg buat aku jeloz ni..insyaAllah tidak lame lgi aq pulak..doa2 ea kawan2...tggu rakan2 lain lak kahwin n memiliki anak yg soleh n solehah..aamin.

Adik.semoga menjadi puteri yg solehah seperti ibu n ayah mu yer..aamiin :)





Friday, May 17, 2013

Kesakitan memberi 1001 erti


sepanjang malam menanggung kesakitan..kesan2 jangka panjang kemalangan...tuh lah..kan merana badan.dulu xnak beringat..


Ya Allah berikan lah kekuatan pada diriku menghapinya..


Monday, May 13, 2013

Menu Budak Bujang Aliff


Menu harini..Nasi Putih Ayam Sambal Kicap ngan Nescafe Ais..

: ni masak sendiri tau..

begini lah rutin hidup bujang di KUISAS





Ismi Aliff Ismail

Diri ku kini...?ape beze dengan yg dulu?


Friday, May 3, 2013

APA PARTI POLITIK PILIHAN ANDA?

Pilihan raya nak dekat..Esok ini kalilah. 5 May 2013 .Apa pilihan rakan Blogger Sekalian??

BN??


ATAU 


PAKATAN RAKYAT??



PILIH LAH PEMIMPIN YANG MENEGAKKAN SYIAR ISLAM !!
BUKAN PEMIMPIN YG INGIN MENGAUT KEUNTUNGAN DAN KUASA SERTA TAKSUB UNTUK MENJADI PERDANA MENTERI

JALAN KAN LAH AMANAH YANG DIBERI DENGAN ADIL


PILIHAN ADMIN??

BUKAN BN!! 

BUKAN PKR!! 

BUKAN DAP!!

TAPI....



Mesti korang tanya PKR , DAP dan PAS kan bawah 1 bumbung iaitu PAKATAN RAKYAT..
Sukahati aku lah..hehehe..


ANDA PULA?




Thursday, May 2, 2013

Jalah 5 Hari Part 2 - PWTC

ingat lagi selepas gi Cameron higland pada 24/4/2013? belum sempat nak rehat aku dan sahabat2 terus ingin menuju ke Kuala Lumpur..kenpa g Kl?mesti lah kami nk g PWTC pesta buk kowt!! voucher ade lagi RM250..

Tiket KTM kami seramai 3orang kol 2 pagi 27/4/2013..tunggu punyer tunggu datang lah ketapi tuh pada kol 1.45 pagi..aku pon wat derk lah coz selalu pengalaman aq nek ktm ni kompem2 datang lambat...tibe2 wkt ketapi tuh nak jalan ade pengumuman tuh ketapi dari utara..aku pon fikir.,klo dari utara kompem2 lalu KL...ya ALLAH..sedihnyer ketapi tu lalu je depan mata kami..!!

AKU NAK GELAK OR NANGIS PON XPATI>>> haha
kelakar pon de..sedih pon de...

Malam tu kami buat keputusan pagi2 kami akan ke KL nek Bus lak..
tepat kol 10 pagi kami terus menuju ke KL..


di sana kami di sambut oleh adik kesayangan ku..sape lagi kalo bkan  Fatin Fazira..hehe..

gambar hiasan


mcm2 lah kami beli tau...nanti aku update buku yg ak beli bersama rakan2 kolej..:)




Monday, April 29, 2013

Jaulah 5 Hari Part 1 - Cameron Highland

1 minggu yang sangat happy dan memenat kan..kerana apa?minggu lepas adalah wkt bg aku untuk daftar sem khas di Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah..tapi minggu ni kelas x start g..so aq pon kebosanan lah  kat umah. tibe2..23/4/2013.aq di call oleh seorang junior ku muslimat yg ingin meminta bantuan ku untuk drive kereta untuk menziarah ibu sahabat kami tuan presiden MPP Kuisas yang baru sembuh dari sakitnya..aku puun pe g kebetulan tuan presiden juga adalah sahabat ku..so hari itu kami pergi ke sana dan tdo di rumah beliau..ibu n ayah nya sangat sporting kowt..

Malam itu gak deme wat keputusan dah alang2 sewe kete Jom g Cameron Highland..waa..betol ke deme ni...skati jer plan saat akhir.deme kate deme ok..p aku yg driver?jalan dah lah berbukit..menakutkan.p xper..aku join..ne tau t zaujah ajak g bulan madu kat situ..hehe..

Esoknya 24/4/2013 kami menziarah pula Mantan Pengerusi Kelab Steadfast KUISAS..haha..mcm2 kowt deme ni.mak die pun sakit gak..sempat juga kami ziarah .then terus ke cameron.firsttime kowt aq g..jalan nya sangat sempit...aku dari kuala kangsar ke sane ikut simpang pulai..jalannya yg licin kerna hujan dan berkabus..


mcm2 lah kami borong...p yg bestnya wkt di tanah rata brinchang..di kfc sane xde aircond..tau2 je kami kesejukan..yg lagi tabiknya.. kat sane kfc ade surau..waa,,kfc pertama ada surau yg aku penah tengok..tepat kol 9 malam kami turun pulang ke rumah.hurmm...sangat penat tapi puas hati..

wahai si dia..insyaAllah nanti kita pergi bersama yer..ngehh:-)














Thursday, April 25, 2013

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2013


Program "Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur"
Tarikh : 26 April - 5 Mei 2013
Tempat : PWTC Kuala Lumpur
Masa Operasi : 10 a.m - 7 p.m ( Isnin - Khamis )
10 a.m 9 p.m ( Jumaat, Sabtu, Ahad dan Cuti Am )

MASUK PERCUMA


p/s: Pilihan saya? Saya akan pergi bersama sahabat2 pada sabtu ni 27 April 2013. Mog kiter serbu ramai2.Voucher blh gune x?x gube lagi ni..hehe

(~_^)/









Friday, April 19, 2013

TAHNIAH PEMANTUN KUISAS




Tahniah buat pemantun2 KOLEJ UNIVERSITI ISLAM SULTA AZLAN SHAH yang berjaya merangkul Anugerah Busana Terbaik dalam Pesta Pantun Bestari Peringkat Kebangsaan 2013 di UNIVERSITI MALAYA, Walaupun masih belum mencapai Piala Kejuaraan,Tapi TAHNIAH kerana memberi saingan sengit kepada wakil2 dari universiti tempatan yang lain sehingga melayakkan ke suku akhir walaupun ini penyertaan pertama anda ! Cubaan yang baik Tahniah ! Cuba lagi tahun depan ;)

JOHAN : USM
NAIB JOHAN : UIAM
BUSANA TERBAIK : KUISAS




Siapa Sangka sahabat ku bakal bergelar IBU


xsangka aku...kawan same sek ren dulu..nak tau sek ape?Sek Ren Agama Masjid Muadz Bin Jabal Setiawangsa.
dulu hingusan jer...main kejor2...sangat ganas...asyik gadoh ngan aku..kecik je die dulu..muke pon sengal2..p siapa sangaka...mereka kini ada yg sudah berjaya..meraka sudah menjadi suami orang..ade yg sudah menjadi isteri orang..siapa sangka mereka kini hansome2 n sangat canti belaka..siapa sangka mereka ada yg sudah bergelah ustaz n ustazah..siapa sangka mereka kini sudah menjadi ibu n ayah..

masih ku ingat kawan ku seorang wanita yg sering cari pasal dengan diriku...paling aku xakan lupe..de ke patut nuget bersos yg die belum makan tibe2 die campak kat aku..abis baju ku kotor..p kini die bakal menanti kelahiran anak sulung xlama lagi..siapa sangka kan?semoga selamat melahirkan anak yg soleh/solehah..n semoga menjadi ibu yg terbaik wahai sahabat ku..

Dulu guru/ustaz /ustazah yg mengajar kita..p siapa sanga akan datang kita bekerjasa seangkatan dengan mereka?err..segannyer..nak pulak klo kita jadi bos mereka..erk...lagi segan..hehe..

Mereka sudah..ANDA BILA?? terbaik (~_^)/



Lembaran baru Setiawangsa




Siapa Sangka semalam Jumaat (malam) area Setiawangsa sudah bertukar rupa..dah mcm bandar islam dah..baru ku sedar ramai juga golongan beserban berjubah tdung labh berniqab di sana..dimanakah mereka menghilang sebelum ni?

Jejaknya kaki ku di Masjid Muadz Bin Jabal diri tertanya2...benarkah sini adalah Setiawangsa?wou..comei nya umur 5 tahun sudah berniqab bersama ayahnya tersayang...waa..dah cam up town dah masjid ni..

tahniah MASJID MUADZ BIN JABAL>>> anda telah Buktikan KL JUGA BOLEH BERUBAH!!

Alhamdulillah..di sini lah juga tempat diriku mengenal apa itu islam dan iman..di sini terukir 1001 kenangan... harap program ini berterusan ...





Wednesday, March 6, 2013

Cinta High Class by Fatimah Syarha







Syukur murah rezeki ku pagi2 da some 1 yg baik hati hadiah kn buku ni.syukran ya.sy mmg nk belu buku ni p xcukup duit.btw thanks.moga ilmu bermanfaat(^-^)v




Cinta High Class bukan ekslusif milik sesiapa. Cinta high class berhak dimiliki oeh kita semua. Jangan tunggu esok. Hari ini juga kita dan si dia mesti mencintai secara high class. Jangan lupa, bantu si dia agar mampu mencintai secara high class juga. Cintaku kerana agama-Mu. Dalam agama Islam, ada perkara yang baik dan perkara yang terbaik. Adat yang selari syariat elok diraikan. Masyarakat akan lebih berbaik sangka dengan setiap pilihan orang lain apabila mereka mengamalkan mana yang menjadi prioriti. Inilah namanya konsep fiqh al-awlawiyat.



Friday, February 22, 2013

Program Fasilitator Kelab Steadfast KUISAS





LINK SK MANJOI 1



LINK KELAB STEADFAST 2011/2012


LINK SMA TAN SRI GHAZALI JAWI

Kelab Steadfast Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah (KUISAS) Menawarkan Perkhidmatan Fasilitator Yang Terlatih Daripada Kalangan Mahasiswa KUISAS Dalam Pelbagai Program Untuk NGO Mahupun Sekolah - Sekolah Sekitar Semenanjung Malaysia. Antara Program yg kami jalankan

Kem Mahasiswa Beretika
Kem Motivasi
Kem Modal Insan
Kem Smart Solat
Kem Anak Soleh
Kem Dakwah
Kem Pengawas
Kem Kepimpinan
Kem UPSR
Kem Pra U
dan lain2..

Kami  juga menyediakan segala Modul Program yg diperlukan oleh pihak penganjur..
antara sekolah yang pernah menggunakan perkhidmatan kami ialah

SK Manjoi 1
SMA Tan Sri Ghazali Jawi
SABAR
SMK GERIK
dan lain2

Sebarang Pertanyaan boleh hubungi 
Saudara Ainul Amjad 0175342357



Saudari Annis Natasya 0175586617


anda juga boleh lawati blog,page, group dan facebook kami

blog : kelabsteadfastkisdar.blogspot.com


Page : Steadfast Blogger


Facebook : Kelab Steadfast Full


Group : Kelab Steadfast Kisdar Full



SEMINAR MUSLIMAH AWESOME BERSAMA USTAZAH FATIMAH SYARHA




BAKAL TIBA!!


SEMINAR MUSLIMAH AWESOME
~TARIKH=3/3/2013~
~MASA=9.00AM-5.00PM~
~TEMPAT=AUDITORIUM KOLEJ ISLAM DARUL RIDZUAN~
~YURAN=RM35 UNTUK PELAJAR KOLEJ ISLAM DARUL RIDZUAN~RM50 UNTUK PENYERTAAN DARI LUAR~
~PENYERTAAN TERBUKA KEPADA YANG BERMINAT!!~
~PENYERTAAN SECARA BERKUMPULAN AKAN DIBERIKAN HARGA ISTIMEWA~
ANJURAN=KELAB STEDFAST KOLEJ ISLAM DARUL RIDZUAN DENGAN KERJASAMA MUQRY
ANTARA TAJUK YANG BAKAL DIBINCANGKAN=
1)FIQH WANITA=WANITA DAN KEPIMPINAN
2)CANTIK BERSYARIAT=FESYEN VS TABARRUJ
3)HAK DAN KEBEBASAN WANITA=APA KATA ISLAM!!
PENCERAMAH=
1)USTAZAH FATIMAH SYARHA
2)WAKIL DARIPADA JABATAN PEMBANGUNAN WANITA PERAK
JOM SERTAI!!JANGAN LEPASKAN PELUANG!!
MODUL MAKAN DAN SIJIL
DISEDIAKAN..!!
TERHAD KEPADA 150ORANG SAHAJA..!!

Sunday, January 27, 2013

Dakwah Terakhir - Detik - Detik Akhir Siti Hajar Binti Ahmad Sabir







(Mujahidah yang telah ke alam sana)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, segala puji-pujian dirafakkan kehadrat Allah swt. Blog yang telah lama saya tidak update akhirnya diminta isi dengan suatu hikmah yang besar dari seorang mujahidah yang telah pergi ke alam sana. Hasil penulisan ini sesungguhnya ditulis oleh ibunya yang tercinta, ibu kepada al marhumah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir (alfatihah). Semoga kita memperoleh manfaat yang besar dari perkongsian ini. Selamat membaca.

______________________________________________________

6 Jan 2013 (Ahad)
Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.


7 Jan 2013 (Isnin)
Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami tidak mencukupi’


8 Jan 2013 (Selasa)
Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.


9 Jan 2013 (Rabu)
Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.


10 Jan 2013(Khamis)
Selepas Subuh tadi, kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.

Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.


11 Jan 2013 (Jumaat)
Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.

Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar .
Lawatan Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu.
Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.


12 Jan 2013 (Sabtu)
Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.

Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.


13 Jan 2013(Ahad)
Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?
Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.

Tiada rahsia lagi. Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkannya, dia akan bersyukur. Pasti ada hikmahnya.
Malam itu, sedang saya membacakan ayat-ayat suci kepadanya, dia kata
“Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?”
Saya terdengar seruan bersahut-sahutan dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti.
“Orang azan kot” tingkah saya.
Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur.
Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?”
“Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’


14Jan 2013 (Isnin)
Sebelah siang Hajar demam. Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.

Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun. SUBHANALLAH.


Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”.
Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”
Sesekali dia tersenyum manis.
Kami tanyakan "kenapa senyum?”
Dia jawab…"Ada bau wangi sangat”.
"Selalu ke akak terbau macam tu?”
Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2 waktu sahabat ziarah”
Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.

15 Jan 2013 (Selasa)
Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang…tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget - masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher” lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)

Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?


Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya.

Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.
Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.


16 Jan 2013(Rabu)
Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.

Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.
Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari Allah.
Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.
Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”
Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu. Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.
Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi, Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.
Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.


17 Jan 2013(Khamis)
Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan. Ultrasound pula diambil. Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.

Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.
Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa.
“Akak, jgn bimbang, kita orang Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” .
Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.
Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkap. Saya tanya, nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :
"Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.”
Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,”
Hajar Angguk. Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk. Dalam termengah2 dia berkata
"mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan”
"Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan menaikkan tekanan darah.
Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak katil Hajar ke ICU okid.
Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.


18 Jan 2013 (Jumaat)
Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.

Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja lagi 99%. Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.


19 Jan 2013 (sabtu)
Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.

Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.
Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? Jawapannya TIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.
Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.
Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir


20 Jan2013 (Ahad)
Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.

Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang,( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya


SITI HAJAR

Engkau bermula dengan sengsara
Dalam mencari bahagia
Terasa bagai bayang bayang
Gelap walau di suluh cahaya
Pepasir pantai pun berubah
Pabila HAKIKAT melanda
Ketenangan yang kau cari
Terpancar di lorong sufi
Kelunakan tangisan kasihmu
Dalam simpuhan ketaatan
Bagi mengharapkan keredhaan
Darimu TUHAN pencipta Alam
Sungguh agung pengabdianmu
Kau berjaya menjadi iktibar
Ayuh bersama kita susuri
Perjalanan kekasih Allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...